Imageria mentala in artele martiale: exemplu practic
12 februarie 2020
Incurajati copiii sa se joace in aer liber
22 februarie 2020

Fructele – prieten sau dusman

Se spune ca un mar pe zi tine medicul departe. Adesea sportivii sau persoanele care nu fac sport au probleme cu greutatea si fac tot posibilul sa slabeasca. In ultimul timp, multi nutritionisti au inceput un razboi cu toate glucidele, punand toate sursele de glucide in aceiasi oala, victima colaterala fiind si fructele, fara a avea nici o vina.

Contraargumentul principal impotriva fructelor este ca au o cantitate mare de zahar, care va duce la ingerarea de multe calorii, rezultatul final fiind cresterea in greutate. De asemenea, exista un citat auzit de multe ori care spune ca zaharul tot zahar este, indiferent daca provine din ciocolata sau din banana. Sa vedem totusi daca este chiar asa.

Caloric vorbind, fructele au foarte putine calorii in comparatie cu majoritatea alimentelor. 100 grame de portocale, spre exemplu, contin doar 47 de calorii. Asta inseamna ca ar trebui sa consumam aproximativ 1,5 kg de portocale pentru a atinge valoarea calorica a 100 grame de ciocolata. Daca luam alte fructe, precum pepenele, situatia este si mai buna. Mai exact, 100 grame de pepene contine 30 calorii. Asta inseamna ca putem manca 800 grame de pepene sau un covrig si e acelasi lucru pentru greutate.

Un alt argument mediatizat impotriva consumului de fructe este faptul ca au un continut ridicat de zahar si zaharul este tot zahar, indiferent de unde provine. Si in acest caz lucrurile nu stau deloc asa. In primul rand, efectul zaharului dintr-un aliment asupra corpului uman poate fi masurat cu incarcatura glicemica. Acesta este un parametru al tuturor alimentelor. O incarcatura glicemica de sub 10, inseamna ca o portie din alimentul respectiv creste glicemia foarte putin. Fructele, in medie, au valori cuprinse intre 2 si 6. La polul opus se afla painea alba, spaghetele si pizza cu valori peste 20, chiar 30 in anumite situatii.

Dar ce avantaje prezinta consumul de fructe?

Studiile medicale indica o serie de avantaje ale consumului de fructe, precum:

  • Scade mortalitatea cardiovasculara si cea datorata cancerelor
  • Scade tensiunea arteriala si colesterolul sangvin
  • Scade riscul de supraponderabilitate si de obezitate
  • Scade riscul de diabet zaharat
  • Scade riscul aparitiei bolilor cardiovasculare
  • Imbunatateste vederea
  • Imbunatateste functionarea sistemului gastrointestinal

Totusi, la finalul articolului trebuie mentionat faptul ca toate aceste beneficii de mai sus pot fi obtinute in cazul in care consumam fructele intregi sau sub forma de smothie. In cazul sucurilor naturale de fructe, lucrurile nu stau deloc asa, dar despre acest aspect vom discuta intr-un articol viitor.

Dr. Mircea Purcaru

Contact: 0745641453

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

22 − = 16