Povesti inspirationale pentru copii ascultatori si curajosi
18 mai 2020
Optimizarea succesului in sport prin tehnica vizualizarii
22 iunie 2020

Rolul si efectele suplimentelor alimentare (partea 1)

Consideratii generale

Traim intr-o lume nesigura, in care incercam sa alungam bolile cu orice pret. Suntem dispusi sa luam pastile de la 20 ani, ce-i drept, denumite suplimente nutritive, pentru a nu lua pastile la 60 de ani. Daca ne-am asigura, insa, o viata sanatoasa si cu acele pastile am trai fara probleme, ca in povesti, fericiti pana la adanci batraneti, atunci nu ar fi nici o problema. Insa, de multe ori si sportivii de performanta cad in aceeasi capcana: iau suplimente alimentare incercand sa obtina acea medalie mult dorita. E curios cum, intr-o lume in care nu mai credem in minuni, cautam solutii miraculoase pentru problemele noastre de sanatate, ignorand totusi, evidentele stiintifice.

Suplimentele alimentare au ajuns mai populare ca oricand. Doar in America 31 de miliarde de dolari sunt cheltuiti anual pentru suplimente alimentare. Desigur, in lipsa unei alimentatii sanatoase sau in lipsa unui efort fizic regulat, suplimentele par cea mai la indemana metoda. Insa chiar asa este?

In ziua de azi medicina se baseaza pe statistici si dovezi. Adica daca vrei sa sustii ceva, trebuie sa vii si cu o dovada stiintifica. Zilnic, apar peste 100 de studii stiintifice pe nutritie si pe suplimente alimentare, mai exact 37000 anual. Din pacate, trebuie spus ca aproape oricine poate face un studiu stiintific cu minime cunostinte, iar rezultatele nu trebuie sa fie nici macar neaparat reale. De aceea majoritatea promotorilor suplimentelor alimentare au chiar si studii care sa le demonstreze efectele benefice. Practic, poti ajunge la ce concluzie vrei tu, atata timp cat foloseste intereselor produsului tau. Studiile riguroase stiintific insa, pot fi mult mai greu falsificate si pot fi publicate doar in reviste de prestigiu. Acestea trebuie sa fie facute pe populatii mari, trebuie sa contina, preferabil, un grup de control, pentru comparatie, si multe alte caracteristici.

Ce spun studiile despre suplimentele alimentare

Pentru populatia normala, intr-o metaanaliza publicata in 2019, s-au analizat un numar de 277 de studii medicale pe aproape 1.000.000 de persoane, care au ajuns la concluzia ca majoritatea suplimentelor precum seleniu, vitamin A, vitamina B6, vitamina C, vitamina E, vitamina D, calciu, fier, nu influenteaza nici in sens pozitiv, nici in sens negativ atat sanatatea inimii sau moratlitatea. Practic, nu fac nici bine, nici rau sanatatii. Doar ramai cu mai putini bani in buzunar. In cazul in care se ia un supliment cu vitamina D si cu calciu in acelasi timp, o combinatie frecvent prescrisa pentru persoane care nu au nevoie de asa ceva, riscul de accident vascular cerebral a crescut cu 17%.

Exista intr-adevar si suplimente alimentare care au un efect benefic dovedit. Este cazul acidului folic, care scade riscul de accident vascular cerebral cu 20%, si omega 3 din ulei de peste, care reduce riscul de boli cardiace cu 7%. Ca si o comparatie, doar prin reducerea consumului de sare, se scade riscul de mortalitate cu 10% iar riscul de boala cardiaca a scazut cu 33%. De asemenea, trebuie specificat si faptul ca exista anumite suplimente alimentare care nu au intrat in aceasta metaanaliza, deci nu trebuie facuta o greseala de logica medicala spunand ca toate suplimentele alimentare sunt, cu siguranta, ineficiente. Insa studiile medicale de pana in acest moment ne indica ca, folosirea lor, trebuie facuta cu multa prudenta, si nu doar din motive financiare ci si din motive medicale.

Suplimentele alimentare si cresterea performantei sportive

Si in cazul sportivilor de performanta, situatia nu este cu mult mai buna. Din multitudinea de suplimente alimentare sunt doar 5 sunt dovedite stiintific ca ajuta la cresterea performantei sportive. In cazul celorlalte, dovezile sustin acelasi lucru: fie nu fac nici bine nici rau, sau fac doar rau. De asemenea, exista si riscul contaminarii acestor suplimente cu diverse substante interzise, ceea ce va duce, in cazul unui control, la suspendarea sportivului din sport pentru o perioada limitata sau chiar pe viata.

Desigur, studiile de mai sus se bazeaza pe persoane care iau suplimente alimentare doar in scop preventiv, fara a avea deficiente. In cazul anumitor deficiente, dovedite cu analize medicale, suplimentele alimentare sunt o parte importanta a tratamentului. Trebuie specificat insa ca adesea, printr-o nutritie echilibrata, putem avea toti nutrientii de care avem nevoie in cantitate optima.

In locul cautarii unor solutii miraculoase, avem insa numeroase interventii care ne pot ajuta mult mai mult decat suplimentele alimentare si asta cu dovezi puternice: schimbarea stilului de viata. Practic, printr-o nutritie adecvata, prin miscare, printr-un somn echilibrat si controlarea stresului putem asigura resursele energetice necesare organismului.

Dr. Mircea Purcaru

Contact: 0745641453

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

7 + 1 =