Dr. Ioan Popoviciu
Psiholog în performanţa sportivă

Data naşterii: 13 Februarie, 1976Nelu foto
Locul naşterii: Oradea

PREGĂTIRE ACADEMICĂ
2006 Universitatea din Bucureşti – Doctor în Sociologie
1997 – 2001 Universitatea din Oradea – Absolvent de Psihologie
1996 – 2000 Universitatea din Oradea – Absolvent de Asistenţă socială

CARIERĂ PROFESIONALĂ
2001-prezent Psiholog. Din 2012-2013 am profesat în cadrul Şcolii de Fotbal Liberty, Oradea.
In perioada februarie-iunie 2014, am profesat ca psiholog pentru CS Osorhei.
In oct, 2014 am fost lector in cadrul scolii de antrenori ai FRF.
Sunt licenţiat în psihologia educaţiei şi m-am specializat în dezvoltarea performanţei în sport.
Am contribuit cu articole în reviste sportive sau siteuri web.
Domeniile de interes personal sunt: evaluarea performanţei sportive şi organizaţionale, antrenamentul psihologic în performanţa sportivă, educarea şi dezvoltarea caracterului de performanta sportivă, a valorilor, consilierea în vederea rezilienţei.
Până în prezent am lucrat cu peste 200 de fotbalişti, dintre care unii sunt din Liga 1, din Naţionala de fotbal a României, din campionatele externe, Italia, Franţa, Anglia, Ungaria, Germania, şi de la Şcoala de Fotbal Liberty Oradea.
În ultima perioadă am început colaborarea cu sportive de performanţă din lumea tenisului, axându-mă pe antrenamentul mental pentru performanţă în tenis: rezilienţă, optimism, mentalitatea de învingător, dezvoltarea încrederii în sine şi abilităţile proprii, dezvoltarea şi controlul atenţiei concentrate şi distributive, stresul competiţional, anxietatea de performanţă, teama de succes, factori motivaţionali, controlul emoţiilor, impulsurilor, gandurilor, inteligenţa emoţională, tehnici de relaxare şi învăţarea psihologică a deprinderilor în sport.

2001-prezent Conferentiar universitar în Oradea. În 2011 am obţinut titlul ştiinţific de Conferenţiar Universitar. Ca şi conferenţiar universitar predau cursuri atât la nivel de licenţă cât şi de masterat şi ţin frecvent prelegeri în universităţi, corporaţii internaţionale şi organizaţii non-guvernamentale. Am publicat un număr de 5 cărţi academice şi peste 20 de articole de specialitate în jurnale academice din ţară şi străinătate.

LICENŢE PROFESIONALE
2007 – Licenţă în psihologie educaţională oferită de Colegiul Psihologilor, România.

DOMENII DE INTERVENŢIE
Am experienţă şi competenţe în a interveni în următoarele domenii: performanţa de vârf, dezvoltarea performanţei sportive, dezvoltarea abilităţilor de viaţă, dezvoltarea rezistenţei psihice, motivarea jucătorilor pentru performanţă, educarea valorilor necesare performanţei, coeziunea de grup, optimizarea relaţiilor antrenor-jucător, evaluări psihologice în procesul de formare sportivă şi de selectare a jucătorilor.

Urmăresc dezvoltarea unui profil de sportiv rezistent din punct de vedere psihic prin următoarele:
Evaluarea imaginii de sine: „Cine sunt eu?” Testul celor 20 de afirmaţii despre sine.
Evaluarea rezistenţei psihice: „Cât de puternic sunt eu din punct de vedere psihic?” Testul de rezistenţă psihică Kobassa.
Evaluarea indicatorilor de performanţă sportivă (încrederea, energia negativă, atenţia, motivaţia spre competivitate, vizualizarea performanţei, energia pozitivă şi atitudinea ca urmare a eşecului).
Evaluarea inteligenţei: “Care este viteza mea de adaptare la nou?”
Valoarea în acţiune: Cunoaşterea şi educarea valorilor legate de perfomanţă şi motivaţie intrinsecă în viaţă. Vom răspunde la întrebarea „De ce doresc eu ceea ce-mi doresc?”
Ancorarea obiectivelor personale în valorile personale: Stabilirea şi urmărirea obiectivelor în funcţie de valorile personale.
Ancorarea obiectivelor de grup în valorile colectivului: Stabilirea şi urmărirea obiectivelor în funcţie de valorile grupului.
Dezvoltarea rezistenţei psihice necesare performanţei prin:

Dezvoltarea controlului emoţional (păstrarea cumpătului, a nu reacţiona atunci când toţi se agită);
Dezvoltarea controlului situaţional (asumarea responsabilităţii şi urmărirea destinului personal de viaţă);
Dezvoltarea determinării (muncă, implicare, angajare);
Dezvoltarea provocării (ieşirea din zona de confort „Schimbarea este mai bună decât stabilitatea, fiindcă duce la progres”);
Dezvoltarea încrederii în capacităţile proprii;
Dezvoltarea încrederii în sine în relaţiile sociale.
Dezvoltarea energiei pozitive.

Dezvoltarea unei mentalităţi puternice pentru finalul de meci (când intervine oboseala fizică, demotivarea ca urmare a percepţiei iminente a unui rezultat negativ sau ca urmare a automulţumirii cu rezultatul stabilit).
Dezvoltarea atenţiei concentrate şi distributive.
Învăţarea tehnicii vizualizării în învăţare, în formarea încrederii în capacităţile proprii, în motivarea internă şi în intrarea în zona optimă de performanţă.
Reglarea intensităţii raportului energie fizică-atenţie din timpul jocului.
Pregătirea psihologică a jucătorului înaintea jocului.
Revenirea din urma eşecului. Refocalizarea atenţiei în vederea întoarcerii rezultatului.
Reevaluarea indicatorilor legaţi de performanţă sportivă şi rezistenţă psihică pentru măsurarea impactului intervenţiei psihologice specializate asupra atitudinii şi pregătirii mentale ale jucătorilor pentru performanţă.

MODALITĂŢI DE INTERVENŢIE
Deţin teste psihologice care măsoară, evaluează sau identifică: personalitatea, nivelul de dezvoltare a inteligenţei, atenţia concentrată, atenţia distributivă, viteza de gândire, performanţa psihologică în sport şi rezistenţa psihologică la stres.

Făcliei 52B Oradea, Bihor, ROMÂNIA
Tel: 0771 400 837
E-mail: npopoviciu@gmail.com