Invata-ma sa pierd!

Arta formarii mentalitatii de campion – Cluj Napoca
8 noiembrie 2019
Proteina noastra cea de toate zilele (partea 1)
17 noiembrie 2019
Arta formarii mentalitatii de campion – Cluj Napoca
8 noiembrie 2019
Proteina noastra cea de toate zilele (partea 1)
17 noiembrie 2019

Fie că ești antrenor sau părinte, de multe ori trebuie să fii alături de sportivul sau copilul care se
confruntă cu înfrângerea. Meciuri pierdute, concursuri necâștigate, probe nereușite, toate fac parte din
viața de sportiv. Și atunci când se întâmplă, mulți sportivi se autoînvinuiesc, își repetă că nu sunt buni, că
nu au valoare, se auto-sabotează. Își distrug stima de sine, iar neîncrederea în forțele proprii crește.
Această atitudine nu rămâne fără urmări, performanțele viitoare fiind afectate de lipsa de încredere, atât
de necesară în concursul sportiv. Dar cum putem să învățăm sportivul să piardă, fără ca toate aceste efecte
negative să îl afecteze?

În primul rând, gândirea critică are rolul de a transforma orice pierdere într-o oportunitate de
îmbunătățire. După fiecare concurs pierdut, analizăm împreună cu sportivul ce a mers bine și ce nu a
mers, care sunt cauzele unei performanțe mai scăzute în această competiție. Fie că ne referim la o tehnică
vizată pentru exersare, de rezistența care trebuie îmbunătățită sau de metode eficiente de gestionare a
emoțiilor, important este să descoperim împreună cu sportivul ce comportamente nu au mers prea bine și
ar putea fi îmbunătățite. Din aceste comportamente se formează obiective viitoare. Ideea că sportivul are
un plan de viitor, formulat pe baza lucrurilor greșite în concurs, le transformă pe acestea în targeturi,
focusând sportivul pe noi obiective. Acest mod de analiză și gândire critică reduce anxietatea și face
eșecul sportiv mai tolerabil, păstrând stima de sine și motivația la un nivel echilibrat.
În al doilea rând, modelarea este o tehnică prin care sportivul poate reduce efectele negative ale eșecului. Orice sportiv are un idol, un model după care se ia, care îl inspiră, spre care tinde. Noi putem face apel la acest model, referindu-ne la competițiile sau meciurile pierdute de acesta. De exemplu și Simona Halep pierde și a avut meciuri în care nu s-a putut mobiliza. Dar aceasta nu o face un sportiv nevaloros, rămânând în continuare un sportiv de top. Modelul te poate duce în sus, te poate motiva spre acțiune, spre creștere în performanță, dar te poate învăța și cum să pierzi fără să îți scadă stima de sine, motivația și încrederea.

Dincolo de gândirea critică și de modelare, focalizarea pe comportament are un rol important.
Atunci când analizăm de ce lucrurile nu au mers bine, evaluăm comportamentul care trebuie îmbunătățit și nu extrapolăm valoarea personală a sportivului. De exemplu ai putea să îți îmbunătățești tehnica, în loc de ce ești slab ca sportiv deorece nu ai reușit să câștigi. Discutăm despre lucruri pe care le putem transforma în obiective viitoare, nu despre valoarea de sportiv.

Psiholog sportiv Anca Henzulea

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

61 + = 68