Fii campion în lupta cu coronavirusul
20 martie 2020
Psihodinamica sportului, abordare holistica a performantei sportive
31 martie 2020

Dieta pentru intarirea imunitatii la sportivi (si nu numai)

In fiecare sezon de iarna-primavara suntem asaltati de diverse forme gripa si de informatii referitoare la cum sa ne protejam de aceasta. La toate acestea se mai adauga si noul motiv de panica, instalata la nivel mondial: coronavirus (COVID-19). Totusi, trebuie sa stim ca desi multe persoane intra in contact cu acesti agenti patogeni, nu toate se imbolnavesc, iar diferenta este facuta de ceea ce se numeste imunitate. Este de dorit sa ajungi sa fii imun, decat sa te feresti, ascunzandu-te, sperand ca nu te vei intalni cu virusul respectiv.

Multe diete promit cresterea imunitatii si in acest sens apar recomadari privind consumul a tot felul de suplimente alimentare, care promit acest lucru. In realitate, foarte putine dintre acestea reusesc sa contribuie in mod semnificativ la acest aspect.

Una dintre substantele care ajuta cel mai mult la stimularea imunitatii este polifenolul. Aceasta substanta are multe roluri, pe langa stimularea imunitatii, precum scaderea glicemiei, scaderea riscului de boli cardio-vasculare.

Mai jos va invitam sa gasiti lista cu principalele alimente care contin polifenoli:

  • Fructe (zmeura, mure, mere, cirese, prune)
  • Legume
  • Ceai verde
  • Cafea
  • Ciocolata neagra (atentie insa la diversele forme in care poate fi cumparata, multe dintre ele continand mult zahar adaugat)
  • Ulei de masline extra-virgin
  • Cuisoare
  • Nuci
  • Vin rosu (trebuie si aici adaugata o nota, acesta nu trebuie consumat peste limita de siguranta admisa)

De asemenea, la sportivii de performanta, care fac un efort intens, imunitatea scade usor, dar acest aspect poate fi contracarat, prin consumul de carbohidrati. Numeroase studii indica faptul ca daca se consuma 30-60 grame de carbohidrati diluati in apa, pe timpul efortului, se va produce o scadere a hormonilor de stres si a inflamatiei induse de efortul fizic intens. Practic, pe timpul efortului, ar trebui consumate lichide cu o concentratie de carbohidrati de 6-8%.

Dr. Mircea Purcaru

Contact: 0745641453

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

43 + = 48